Bezpieczeństwo aktywne

 

W opozycji do bezpieczeństwa pasywnego, które jest w zgodzie z rozmaitymi, specyficznymi dla różnych krajów standardami bezpieczeństwa, "bezpieczeństwo aktywne" oznacza podniesienie komfortu użytkowania kasku, żeby umożliwić kierowcy skupienie się wyłącznie na jeździe. Właściwości produktu, takie jak udoskonalone wnętrze, dla optymalnego dopasowania kasku, najniższa możliwa waga, żeby zredukować nacisk na mięśnie szyi, efektywny system wentylacyjny służący regulacji temperatury i redukcja hałasu ? wszystko to służy bezpieczeństwu kierowcy. Podkreśla to wagę wagę dalszego rozwoju kasków SHOEI w aspekcie technologii komfortu.

Wyściółka wewnętrzna

Interakcja pomiędzy komfortem użytkowania, a odpowiednim dopasowaniem.

Materiał i kształt wyściółki wewnętrznej są kluczowe dla podniesienia komfortu użytkowania kasku oraz właściwego jego dopasowania. Wygoda użytkowania uzależniona jest tutaj od właściwości materiałów pozostających w bezpośrednim kontakcie z głową kierowcy. Dopasowaniem nazywamy stopień w jakim kask jest osadzony na głowie i czy jest na głowie nieruchomy, co jest szczególnie widoczne przy dużych prędkościach. W przeszłości obie te właściwości (komfort i dopasowanie) często były sprzeczne. Bardzo grube, miękkie wnętrze gwarantowało komfort, ale nie dawało możliwości utrzymywania kasku na miejscu, zwłaszcza przy dużych prędkościach ? kask zaczynał drgać.

SHOEI opracował całkowicie nową strukturę i funkcję wnętrza. Wewnętrzna skorupa została wyprofilowana do kształtu głowy, dzięki czemu można było użyć węższej wyściółki. Wyściółka ta wykonana jest w skomplikowanym procesie technologicznym z wielowarstwowej pianki poliuretanowej o różnym stopniu twardości lub wycinana trójwymiarowo z bloków pianki, żeby uzyskać optymalne dopasowanie oraz wysoki komfort użytkowania.

Optymalizacja materiałów wnętrza.
Rozwój nowych, zaawansowanych tkanin pozwala spełnić funkcję wyściółki, która pochłania wilgoć i zapewnia jej optymalne odprowadzenie. Materiały te używane są przede wszystkim w profesjonalnych kaskach motocrossowych i wyścigowych, gdzie zawodnicy narażeni są na zwiększone wydzielanie potu.


Oszczędność wagi i aerodynamika

Lekki kask zwiększa bezpieczeństwo. Ocena wagi kasku przez motocyklistę jest możliwa dzięki trzem kluczowym czynnikom. Masa nominalna kasku, masa odczuwana przy założeniu kasku oraz dynamiczna masa, którą się odczuwa przy oporze powietrza i inercji. Masa właściwa ma bezpośredni wpływ na siłę przyspieszenia oraz znacząco wpływa na obciążenie mięśni szyi podczas wypadku.


Zoptymalizowana skorupa ? waga przede wszystkim

Najważniejszą rolę w produkcji lekkiego kasku odgrywa najcięższa jego część czyli skorupa. Ponieważ skorupa jest jednocześnie częścią najbardziej narażoną na uderzenie, wymagania dotczące technologii produkcji są relatywnie wysokie. Przez lata doświadczeń w produkcji materiałów kompozytowych z włókien SHOEI osiągnął sukces tworząc wyjątkowo trwałą, a jednoczesnie lekką skorupę AIM i AIM+.


AIM SHOEI ?Advanced Integrated Matrix" ? trzy najważniejsze elementy.

1. Proces kształtowania za pomocą wzmocnionych włókien.Ogólnie rzecz biorąc skorupa zewnętrzna wykonana z włókien szklanych (FRP) uzyskuje swój kształt przy pomocy plastyki termicznej. Skorupa zewnętrzna SHOEI zawdzięcza swoją funkcjonalność integracji włókien organicznych oraz trójwymiarowemu kształtowaniu w strukturze warstwowej. To kształtuje skorupę, którą charakteryzuje duża wytrzymałość przy bardzo niskiej wadze w stosunku do skorup produkowanych w sposób konwencjonalny.

2.Struktura kompozytowa. Skorupa AIM składa się z wielu warstw włókien organicznych oraz szklanych. W porównaniu do skorupy stworzonej wyłącznie z włókien szklanych AIM jest lżejsza i bardziej elastyczna, będąc tak samo odporną. Skorupa AIM+ jest jeszcze lżejsza, dzięki wykorzystaniu dodatkowych specjalnych włókien.

3. Żywice syntetyczne. Specjalnie modyfikowana nienasycona żywica polyestrowa, nazywana plastykiem ciepłokształtnym wykorzystywana jest do wykonania skorupy zewnętrznej. Żywica uzyskuje wymaganą siłę i elastyczność podczas procesu ciepłoutwardzania. Żywica jest dodatkowo odporna na korozję.

Dzięki wszystkim wymienionym elementom produkujemy skorupy, które idealnie rozprowadzają energię uderzenia, są wyjątkowo elastyczne, lekkie i wysoce odporne.


Wyższość skorupy AIM względem skorup utwardzanych

Obok niesamowitej lekkości, skorupa AIM oferuje najlepszą możliwą ochronę przed uderzeniem. Dzięki interakcjom siły oraz elastyczności poszczególnych elementów AIM została zaprojektowana tak by energia uderzenia była absorbowana i rozprowadzana na całej powierzchni skorupy ? zewnętrznej oraz wewnętrznej. Mimo, że zarówno skorupa zewnętrzna jak i wkładka mogą wykazywać uszkodzenie po wypadku, głowa motocyklisty pozostaje nienaruszona. W wielu przypadkach skorupa może nie być uszkodzona, ale w takich przypadkach niemożliwym staje się uniknięcie urazów głowy. Była to cecha szczególnie charakterystyczna dla kasków projektowanych w sposób zapobiegający penetracji kasku ostrymi obiektami.


Poprawienie aerodynamiki

Nacisk wywierany na mięśnie szyi w czasie jazdy nie pochodzi tylko od masy kasku, ale przede wszystkim od oporu powietrza z jakim ma do czynienia motocyklista w czasie jazdy. Z tego powodu udoskonalenie właściwości aerodynamicznych kasku jest istotnym czynnikiem zapobiegającym zmęczeniu kierowcy. Dział rozwoju produktu w SHOEI regularnie wykonuje testy we własnym tunelu aerodynamicznym, by zapewnić kaskom optymalne właściwości aerodynamiczne.


Wentylacja

Jeszcze we wczesnych latach osiemdziesiątych SHOEI skontruował system wentylacyjny, który prowadził strumień powietrza prez otwory w skorupie kasku bez negatywnego wpływu na stabilność skorupy. Koncepcja, wg której dobra wentylacja jest kluczowa dla bezpieczeństwa kasku, stała się przyczynkiem fundamentalnej zmiany w projektowaniu kasków motocyklowych. Fakt ten tym bardziej pokazuje jak istotne dla SHOEI są zagadnienia bezpieczeństwa oraz duch innowacyjności. Inwestycja w tunel aerodynamiczny pozwala przeprowadzać intensywne badania w rozwijaniu efektywnych i wysokowydajnych systemów wentylacyjnych. SHOEI stworzył podwójną wkładkę EPS (skorupa wewnętrzna, której system napowietrzania pozwala na optymalną wymianę powietrzaciepłego, nieświeżego i doprowadzenie w to miejsce chłodnego, świeżego powietrza.

Podwójna wkładka EPS, 2-3 warstwowa rozprasza energię uderzenia została zaprojektowana i stworzona w SHOEI. Ciepłe powietrze jest efektywnie kierowane na zewnątrz dzięki dwóm warstwom, a to znacząco poprawia wydajność wentylacji
Efekt wentylacji podczas testów w tunelu aerodynamicznym pokazany jest na rycinie za pomocą kolorów. Kask z wizjerem jest wystawiony na wiatr napierający na niego z prędkością 100 km/h. Spadek temperatury mierzony jest po 5 minutach

System wizjera SHOEI

Wizjer ochrania motocyklistę przed wiatrem, brudem, insektami. Oprócz kasków integralnych wiele kasków otwartych również ma do dyspozycji wizjer. Wszystkie wizjery SHOEI wykonane są z poliwęglanów. Większość z nich produkowana jest w tak zwanym procesie wtryskowym i modelowania. Gwarantuje to widoczność bez zniekształceń. Ponad to, wizjer chroni przed małymi kamieniami oraz pochłania 99% promieniowania UV. Warstwa pokrywająca wizjer chroni go przed zarysowaniami oraz ułatwia szybsze skraplanie się wody. Poza modelem Hornet-DS, wszyskie wizjery SHOEI zostały wyposażone w system szybkiego demontażu szyby, który umożliwia zdjęcie wizjera i wymianę bez użycia dodatkowych narzędzi. Gładka powierzchnia wizjera zapobiega powstawaniu niepotrzebnego dodatkowego hałasu powstającego przez opływający wizjer wiatr.

System Pinlock

Nasze wizjery zostały wyposażone we wkładkę pinlock, która umożliwia utrzymanie przejrzystej szyby w każdych warunkach pogodowych. Technologia podwójnej osłony ma właściwości izolacyjne i zapobiega parowaniu wizjera.


Narażenie na hałas

Duży poziom hałasu wywołuje niepotrzebny stres wpływający negatywnie na motocyklistę i jego koncentrację. W fazie projektowania kasku istnieją dwa sposoby na obniżenie poziomu hałasu. Z jednej strony, hałas może być zredukowany poprzez zoptymalizowanie aerodynamiki. Z drugiej właściwości akustyczne kasku mogą być zoptymalizowane poprzez odpowiednie modelowanie kasku i zaprojektowanie wnętrza. Decydującym czynnikiem komfortu i ciszy w kasku jest równowaga obu tych podejść. Redukcja hałasu przez pogrubienie skorupy kasku, wykonywanie kasku bez wentylacji czy używanie zbyt ciasnej wkładki może zmniejszyć doświadczenie hałasu, jednak postawałoby to kosztem bezpieczeństwa i komfortu, co nie jest zgodne z ideą SHOEI.

Kontakt

Shoei Polska
ul. Pańska 13
05-110 Jabłonna

tel.: 22 299 34 90 - SHOEI Biuro
tel.: 22 299 34 96 - SHOEI Marketing
kontakt@shoei-europe.plTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach 9:00-17:00

Copyrights 2017 by Shoei Polska